Is jouw SEO klaar voor de feestdagen?

Bijna elk bedrijf is het hele jaar door met zoekmachine marketing bezig. Of het nu gaat om optimaliseren of het bedenken van een nieuwe strategie. Vaak zijn het marketingafdelingen of marketingbureaus die gespecialiseerd zijn in zoekmachine marketing. Iedereen is het erover eens dat de rond feestdagen voor marketeers de meeste interessante en meest winstgevende periode is van het jaar.

Voordat het kerstinkopenseizoen nadert, moeten online retailers inhoud-, categorie- en productpagina’s voorbereiden en vernieuwen om de zichtbaarheid van zoekresultaten te maximaliseren wanneer de belangstelling toeneemt, en hun sites moeten controleren om een soepele gebruikerservaring te garanderen. Hoewel er misschien nog maar een paar weken over zijn voor Black Friday, is er nog genoeg tijd om de zoekmachine marketing, en dat er geen fouten gemaakt worden die het bedrijf mogelijk kunnen schaden tijdens dit kritieke seizoen.

Google stelde zijn Shopping-zoekresultaten in april open voor onbetaalde, organische vermeldingen en Bing volgde in augustus. Door de producten in deze resultaten te krijgen, kan dit betekenen dat je gratis wordt blootgesteld aan de miljoenen mensen die Google en Bing Shopping gebruiken om kerstcadeaus te zoeken.

Om in aanmerking te komen voor weergave in Shopping-resultaten, moet je de product feeds uploaden naar respectievelijk Google en Microsoft Merchant Center. Als je een fysieke winkel hebt, is er een apart programma in Google Merchant Center (GMC) genaamd ‘Local Surfaces Google’, dat kan worden gebruikt om de productbeschikbaarheid te tonen in Google Zoeken, Google Afbeeldingen, Google Shopping en Google Maps.

Kopers zijn waarschijnlijk op zoek naar specifieke deals en je wilt er zeker van zijn dat ze die zo gemakkelijk mogelijk kunnen vinden. Door op op feestdagen gerichte optimalisaties uit te breiden naar product- en categoriepagina’s, kun je dit doel bereiken. Hiermee zorg je ervoor dat de zoekmachine marketing geoptimaliseerd is voor de kerstinkopers!