Als receptioniste ben je het gezicht van de organisatie

Bijna alle bedrijven hebben wel een receptioniste in dienst. Er zijn immers altijd mensen nodig die de telefoon aan kunnen nemen, de post ontvangen en verwerken en het bezoek een kopje koffie aanbieden. Natuurlijk zijn dit slechts enkele voorbeelden van de vele taken en verantwoordelijkheden van een receptioniste. Samenvattend kunnen we wel zeggen dat je als receptioniste het eerste aanspreekpunt bent voor iedereen die contact opneemt met de organisatie. De eerste indruk van het bedrijf wordt dus voor een groot deel door jou als receptioniste bepaald. Vooral je persoonlijkheid is daarom van groot belang. Je moet een sociaal, open en warm karakter hebben en vriendelijk zijn in de omgang.

 

Wat leer jij tijdens de opleiding receptioniste?

Als receptioniste is het heel belangrijk dat je sociaal vaardig bent. Tijdens de opleiding receptioniste leer je deze eigenschappen echter nog beter in te zetten dankzij een flinke dosis praktijkervaring. Vooral door oefening zal je beter worden in je vak. Naast dit soort vaardigheden krijg je tijdens de opleiding ook de nodige theoretische kennis voorgeschoteld. En je leert uiteraard te werken met computerprogramma’s die je in de praktijk veel tegen komt.

 

Goed te combineren met je privéleven

Als je de vacatures voor receptionistes bekijkt, valt één ding meteen op. Vaak vraagt men kandidaten die in parttime dienstverband willen werken. Het is dus de ideale baan voor iedereen die zijn werk wil combineren met andere activiteiten. Een hobby bijvoorbeeld, of een gezin met kinderen.

 

Het begin van een mooie carrière

Als je receptioniste bent betekent dit echt niet dat je geen doorgroeimogelijkheden zult hebben. Een opleiding tot receptioniste is zelfs een ideale basis om op verder te bouwen. Door middel van een opleiding tot secretaresse bijvoorbeeld. Of administratief medewerker. Een opleiding tot receptioniste is dus ook geschikt als het startpunt van jouw carrière.